Darivanje kao jedna od najstarijih ljudskih tradicija
Povijest darivanja apsolutno je fascinantna. Darivanje je tradicija koja postoji od samog postanka ljudske vrste. To može biti simbol zahvalnosti, simbol ljubavi i naklonosti ili jednostavno simbol statusa. Darivanje je možda jedan od najduljih svjetskih rituala ili tradicije. Ljudi vole darovati jedni druge kako bi izrazili zahvalnost ili ljubav jedni prema drugima.
Darivanje je tako prirodan dio svake posebne prilike i iskustvo je u kojem sudjeluju sve kulture širom svijeta. Iako ste možda puno razmišljali o poklonu koji kupujete, osobi do koje vam je stalo, možda niste mislili o tome zašto uopće darujemo. Ako ste znatiželjni, ova će vas priča provesti kroz povijest darivanja, pokazujući kako se kretalo u različitim razdobljima i kulturama!
Davanje i značenje iza poklona sigurno se mijenjalo tijekom godina. Iako je darivanje zajedničko svim civilizacijama, razlozi darivanja, kao i priroda darova, različiti su se za različite kulture.
Iako često mislimo da se darivanje odnosi samo na davanje nečega posebnog osobi do koje nam je stalo. Također možemo primijetiti da se darivanje odnosi i na darivatelja. Pojedinci iz određenih kultura daruju da bi utvrdili vlastito bogatstvo , moć i dominacija. Ova vremenska crta prikazuje neke od različitih civilizacija, pokazujući kako se darivanje doživljavalo u različitim povijesnim razdobljima. Svaka kultura ima vrlo zanimljiv i jedinstven odnos prema umijeću darivanja.
Darivanje kroz povijest
Primitivne civilizacije
Drevna tradicija darivanja može se pratiti još od špiljskih ljudi. Bio je važan dio njihovih zajednica, posebno za uspostavljanje dominacije, poštovanje i zasnivanje obitelji. Vođe plemena često bi darivali osobu koja je postigla nešto veliko za svoje pleme. To im je pomoglo da pokažu svoju zahvalnost prema pojedincu i nagrađuju ih za postignuća!
S druge strane, obični špiljski ljudi često su darivali da pokažu svoju dominaciju i naklonost. Čin uručenja dara drugoj osobi simbolizirao je sposobnost pećinskog čovjeka da izdržava i osigurava obitelj, čineći taj postupak vrlo privlačnim za žene. Također je natjeralo druge pećinske ljude da ih poštuju, jer je njihovo darivanje sugeriralo uspjeh i moć.
Tipični darovi davani među špiljskim ljudima bili su zubi i kamenje, koji su u to vrijeme bili klasificirani kao uspomena. Ti su darovi bili široko cijenjeni jer su mogli biti urezani u nešto posebno za primatelja. Stavljali su se na ogrlice ili neke druge oblike dodatne opreme. Tako su se mogli ponosno pokazivati svima u plemenu!
Drevni Egipćani
Starim Egipćanima možemo zahvaliti na tradiciji poklona za rođendan. Dan krunidbe faraona smatrao se važnijim od njihovog stvarnog dana rođenja. To je dovelo do toga da im ovaj dan postane rođendan. To je zato što je to bio dan kada se smatralo da su se transformirali u Bogove i započeli novi život. Faraonima je poklonjeno mnoštvo posebnih darova za uspomenu na ovaj dan.
Poklonipoput nakita i raznih usjeva, zajedno s ceremonijama i gozbama. Drevni Egipćani također su zakopali puno darova s pokojnicima. Vjerovali su da će im posebni darovi pomoći u njihovom prelasku u zagrobni život. Bogati Egipćani obično su se pokapali sa složenijim darovima, dok bi obični Egipćani dobivali više svakodnevnih predmeta, poput zdjela i hrane.
Drevna Grčka
Religija je imala velik utjecaj na prirodu darivanja u Staroj Grčkoj. Grci su vjerovali da će zli duhovi doći progoniti voljenu osobu na njihov rođendan. Zato bi ih posjećivali kako bi donijeli dobre želje i darove kako bi spriječili da se ti duhovi pojave. Zanimljivo je da se također iz toga pojavila tradicija puhanja svijeća. Grci bi iskoristili svoju želju i čin puhanja svijeće kako bi poslali poruku Bogovima da zaštite voljenu osobu na njen rođendan.
U drevnoj je Grčkoj bio običaj da putnike koji dolaze u njihov dom dočekaju s poklonima. To je zbog vjerovanja da su to zapravo prerušeni bogovi. Darivani su za pokazivanje osjećaja i izgradnju odnosa, kao i za pružanje pomoći i gostoprimstva. Jedno od najsvečanijih običaja širom svijeta su rođendani. Slave se u svakoj kulturi, a danas je prilično teško zamisliti rođendane bez poklona. Vjeruje se da je ovaj jedinstveni oblik izražavanja proizašao iz vjerskih običaja u drevnoj Grčkoj. Tako da se na sjajnim modernim rođendanskim zabavama možemo zahvaliti drevnim Grcima.
Drevni Rim
Carevi starog Rima definitivno su bili upoznati s primanjem darova. Bila im je tradicija da tijekom festivala Saturnalia dobivaju razne poklone kao pravila Carstva. Festival je imao za cilj počastiti boga Saturna i održan je 17. prosinca, a nastavio se kasnije do 23. prosinca. Carevi bi često dobivali žetone za sreću, smokve, medene kolače, datulje i još mnogo toga.
Dan razmjene darova bio je poznat kao Sigillaria i odvijao se 19. prosinca. Rimljani su razmjenjivali skromnije predmete, poput svijeća, sezonskih figurica i poklona koji su dizajnirani da zabave ili prestraše ostale goste. Neki su šefovi svojim klijentima ili zaposlenicima često davali napojnicu poznatu kao ‘sigillarcium’ kako bi im pomogli u kupnji darova.
Za razliku od mnogih kultnijih festivala koji su se održavali u Rimskom carstvu, Saturnalije su se krajem kalendarske godine široko proslavljale na svim teritorijima Rima. To je bio vrlo voljeni festival zahvaljujući svojoj bezbrižnoj atmosferi, izdašnom darivanju i raskošnim zabavama. Ljudi su zbog toga bili manje skloni odreći se njegove popularne tradicije.
Kako se kršćanstvo širilo u rimskim zemljama, darivanje se događalo sve više i više na Novu Godinu. To se opet promijenilo oko 336. godine kada je utvrđeno da se Isusov rođendan dogodio 25. prosinca.Od tada je nastalo božićno darivanje zajedno s pričom o trojici mudraca koji daruju Djetešca Isusa. Koncept darivanja ubrzo se proširio izvan Starog Rima u druge kršćanske zemlje, u nekim od tih zemalja darivanje se vršilo rano u došašće, oko 5. ili 6. prosinca.
Darivanje u Srednjem Vijeku
Tijekom srednjeg vijeka vrijedni pokloni često su se temeljili na hrani i trebali su biti simbol moći. Ako su ljudi željeli dobiti političku ili vjersku uslugu ili jednostavno pokazati svoju odanost institucijama, darivanje je zasigurno bio put prema naprijed. Knjige i rukopisi također su bili dobro prihvaćeni pokloni. U to vrijeme su se skupo izrađivali i pokazivali predanost primatelju darova. U srednjem vijeku također se povećao broj romantičnih poklona koje su muškarci davali ženama.
Muškarci su također izvodili ljubavne pjesme ženama kako bi osvojili njihovu naklonost ili im poklanjali personalizirane poklone. Posebno čudan bio je čin ušivanja vlastite kose u odjeću za voljenu osobu.
Još jedna neobična, ali česta vrsta poklona tijekom srednjeg vijeka bio je miraz. Miraz je bio poklon novca, imovine, stoke ili drugih vrijednosti koje je čovjek dao ocu svoje voljene osobe, u zamjenu za udaju njegove kćeri. Ovaj je dar bio uobičajena uljudnost u srednjem vijeku.
Darivanje prema različitim kulturama
Unatoč brojnim razlikama u darivanju između kultura širom svijeta, sličnosti i dalje prevladavaju jer su ciljevi jedan te isti. To je širenje sreće i radosti, jačanje društvenih veza i očuvanje i jačanje tradicije. Bez obzira gdje se nalazili, tradiciju koju slijedite ili koja je prigoda, važan je dobronamjerni, pravi dar koji usrećuje vaše najmilije.
Indijanska kultura
Gozba za darivanje, nazvana “Potlatch”, prakticirala se u indijanskoj kulturi tisućama godina. Bio je dio mnogih različitih prilika, poput rođenja, smrti i vjenčanja, a pažnja je uvijek bila usmjerena na darovatelja, a ne na primatelja
Ceremonija je imala za cilj potvrditi status darivatelja, a darivanje skupih darova znak je njihovog bogatstva i moći. Što bi poklon bio skuplji, to bi se pojedinac vidio imućniji i moćniji. Ovo je darivanje bilo jako važno za društvene hijerarhije u indijanskim civilizacijama.
Aljaska
Nakon što su se ekipe za lov na kitove na Aljasci vratile iz lova, postala je tradicija da svoj najveći dio ulova daruju ostalim članovima plemena. To je pomoglo posadi da stekne poštovanje ostalih članova plemena, pokazujući svoju sposobnost pružanja i brige za druge prije sebe. Ovo je još jedan primjer kako je darivanje često pomagalo predstaviti darivatelja u pozitivnom svjetlu kako bi steklo poštovanje drugih.
Darivanje u Kini
Bez sumnje, najveći događaj u Kini svake godine je kineska Nova Godina. Za razliku od naših noćnih proslava od 31. prosinca do 1. siječnja, kineska Nova godina traje gotovo dva tjedna.U Kini za ovu prigodu postoji važna tradicija darivanja. Svi pokloni moraju biti zamotani u crveni papir za zamatanje ili omotnice. Poznato je da crvena boja predstavlja bogatstvo i prosperitet. To pokazuje da želite sreću voljenima kojima darujete i svima predstavlja novu nadu. Treba izbjegavati plavu, crnu i bijelu boju, jer one predstavljaju smrt i sprovode. Zanimljivo je da je to isto s brojem 4. Ako je, na primjer, netko davao novac na poklon, ne bi mu smio dati iznos s brojem 4.
Italija
Italija ima posebno neobičnu tradiciju poklona za vjenčanja. Svatovi kupuju dijelove mladoženjine kravate koja je bila izrezana na puno različitih dijelova. Novac ide mladencima kao simbol započinjanja novog zajedničkog života. To je ustvari kao nekakva financijska pomoć dok počinju život kao bračni par. Gosti bi potom kravate zadržali kao uspomenu na ovaj poseban dan.
Japan
Djeca koja u Japanu imaju 3, 5 ili 7 godina imaju posebno sreću na svojim rođendanima. Prije mnogo godina, mnoga djeca u Japanu preminula bi prije dostizanja ovih dobi. Zbog toga je postala tradicija dvostruko slaviti rođendan kada djeca napune 3, 5 ili 7 godina. Osim što bi slavili svoj stvarni rođendan, djeca ove dobi posjetila bi svetište i dobivala slatkiše od svećenika, što znači da dva puta u jednoj godini obilježavaju svoje rođendane! Darivanje je u Japanu vrlo važno. Japanci visoko cijene prezentaciju, a ne samo sadržaj, pa darove treba lijepo zamotati. Popularno slavlje u Japanu je festival nazvan ‘sedam-pet-tri’. Ono se održava svake godine kada japansku djecu u dobi od 3, 5 i 7 godina. Djecu vode u svetište, a svećenik im zatim da posebne slatkiše.
Indija
Diwali je indijski festival svjetlosti koji se održava tijekom 5 dana i obilježava se svake godine. Kao najvažniji godišnji festival u zemlji, ljudi slave trijumf dobra nad zlom i razmjenjuju darove s obitelji i prijateljima 4. dana. Uobičajeni pokloni za darivanje i primanje ovom posebnom prigodom su tradicionalni indijski slatkiši.
Rusija
Uvijek ćete željeti biti pozvani na rođendan u Rusiji. Svi koji nazoče dječjoj rođendanskoj zabavi u Rusiji tradicionalno dobivaju poklon, a ne samo slavljenik. U ovoj ruskoj tradiciji pokloni se vješaju s konopa za odjeću i svako dijete redom uzima poklon s konopa i nosi ga kući. Jako lijepa tradicija zbog koje se svako dijete osjeća dobrodošlim i uključenim.
Darivanje na Bliskom Istoku
Čin darivanja vrlo je važan u arapskoj kulturi i odvija se u svakodnevnom životu, a ne samo za posebne prigode. Biti gostoljubiv i ljubazan jako je vezano za arapsku kulturu. Čak i ako obitelj nije dobro upoznata sa svojim susjedom, tradicija je da se razmjena darova odvija u svakoj vjerskoj prigodi. Obitelji će čak darivati ako ih jednostavno pozovu u tuđi dom. To pokazuje da je darivanje vrlo važno kao uobičajeni običaji za održavanje odnosa sa svima oko vas, uključujući obitelj i one koje ne poznajete previše dobro.
Bliski Istok je prepun proslava tijekom cijele godine, a darivanje je u većini prilika često među prijateljima, obitelji i kolegama. Arapi su poznati po gostoljubivosti, uljudnosti i prijateljskoj naravi. Zbog toga je pridržavanje njihovih tradicija darivanja važan dio njihove kulture. Arapima je to čin koji okuplja ljude i odražava njihovu milost i velikodušnost, kao i dobre želje za druge. Prilike, uključujući rođendane, brakove i novorođenčad te vjerske prigode, uključujući Ramazan, Bajram i rođenje proroka, slave se s obitelji i prijateljima. Pokloni se također razmjenjuju sa susjedima, bez obzira koliko ih dobro poznajete ili ne znate. Za vrijeme vjerskih blagdana poput Bajrama, susjedi jedni drugima šalju meso i lokalne slatkiše.
Štoviše, u arapskom svijetu daruju se ono što bi se moglo činiti normalnom pojavom koja ne zahtijeva poklon u drugim kulturama, poput jednostavnog posjeta nekome u njihovom domu. Velikodušnost se proteže do te mjere da ćete, ako pokažete zanimanje za predmet koji imaju u svom domu, najvjerojatnije otići s njim.
Osim njihove velikodušne prirode, ono što njeguje atmosferu slavljenja i darivanja u arapskom svijetu jest činjenica da imaju velike šire obitelji s jakim vezama.
Nem ničeg poput samostalnog slavlja ili samo nekolicine bliskih prijatelja. U zemljama poput UAE praktički je nemoguće imati malo vjenčanje sa samo 100-200 ljudi. Ako se sprema velika prilika, budite sigurni da će cijela šira obitelj i bliski prijatelji biti pozvani na veliku gozbu na kojoj su darovi uobičajeni. Razrađeni i skuplji pokloni dani od jedne obitelji drugoj ne smatraju se nepristojnim ili neprikladnim, oni predstavljaju blizinu, poštovanje i uvažavanje.
Najpoznatiji pokloni na svijetu
Najveći poklon u povijesti
Tradicija darivanja među pojedincima neprestano je rasla u Europi. Tako je to postalo uobičajeno kao izraz prijateljstva, dobrosusjedstva i mira među narodima. Vjerojatno najveći dar u povijesti, Francuska je Sjedinjenim Državama poklonila Kip slobode na 100. obljetnicu Deklaracije neovisnosti.
Kada je američki građanski rat završio 1865. godine, Edouard de Laboulaye, francuski povjesničar, predložio je da Francuska izgradi kip kao poklon Sjedinjenim Državama u znak uspjeha nacije u stvaranju demokratske države.
Kip je trebao djelovati kao simbol prijateljstva između Francuske i Sjedinjenih Država. Poklon je predstavljao želju Francuske da izgradi dugotrajan odnos s Amerikom. Ovakva vrsta darivanja bio je način uspostavljanja odnosa između dviju nacija. Cilj tog darivanja je da se pokaže da dvije zemlje dijele iste ideale i da bi trebale biti saveznice u godinama koje dolaze.
Najskuplji poklon u povijesti
U blizini indijskog grada Agre nalazi se bijeli mramorni mauzolej koji je sagradio mogulski car Shah Jahan (vladao 1628. – 1658.) za svoju omiljenu suprugu Mumtaz Mahal, to je naravno, Taj Mahal. U njegovoj je izgradnji bilo angažirano oko 20 000 obrtnika. U današnjem smislu, sa sigurnošću se može reći da je – neprocjenjivo.
Najpoznatiji (ne) poklon u povijesti
Nakon desetogodišnje opsade grada Troje od strane Grka, Grci su sagradili drvenog konja i ostavili ga pred vratima Troje. Grčka vojska je otplovila. Ali samo naoko. Svejedno, u to je vrijeme bio običaj da poraženi general preda svog konja. Trojancima se može oprostiti što su mislili da je to neki oblik dara koji prati “predaju”. Ostalo je povijest. Pazite se trojanskog konja!
Darivanje i najveći događaj Božić
Božić. U moderno doba vjeruje se da je tradicija poklona za Božić započela darovima Tri mudraca (koji su bili blagoslov za Život Malog Isusa). No povijest govori drugu priču. Darivanje za Božić više je priča o ekonomskom razvoju i industrijalizaciji, nego o rastu vjerske tradicije. Tek pojavom jeftinije proizvodnje krajem 19. stoljeća, roba se mogla lako i povoljno dobiti za poklone u posebnim prigodama. Tradicija darivanja na Božić proizlazi iz vjerske priče o Božiću. Darivanje je podsjetnik na poklone koje su Tri mudraca darovala Isusu kad se rodio, a koji su poprimili oblik zlata, tamjana i smirne. Ideja darivanja također se odnosila na to da nam Bog daruje kada je donio Isusa na svijet.
Poput mnogih popularnih božićnih tradicija, ljudi su vrlo dugo razmjenjivali darove. Iako se trendovi i ukusi u darovima mogu mijenjati, gesta stjecanja, pripremanja i darivanja nečega što je vrijedno za prijatelje i obitelj ostaju iste. Danas darivanje predstavlja središnji dio božićnog dana, a mnoge obitelji posvećuju puno vremena običajima. Za djecu, ali i neke odrasle, dobivanje poklona često je vrhunac Božića. Darivanje je tako široko proslavljeni događaj u zapadnom svijetu da su oko njega izrasle goleme industrije. Milijarde funti, eura i dolara troše se svake godine u stvaranju, marketingu i distribuciji proizvoda koje ljudi mogu kupiti jedni drugima.
Darivanje i psihologija
Da bismo istinski razumjeli povijest darivanja, trebali bismo sagledati značenje darivanja i zašto smatramo da je darivanje važan dio svakog odnosa. Kao što svi znamo, darivanje je postalo presudan dio održavanja i jačanja odnosa s ljudima oko nas. To ponekad daje darivanju prilično pritiskujući zadatak, ali praćen fantastičnim osjećajem nagrade. Iako se priroda darivanja tijekom godina mijenjala i može se razlikovati među kulturama, razlozi zašto ljudi daruju ostali su gotovo isti. Psihologija darivanja apsolutno je fascinantna i pomaže nam da shvatimo kako sudjelovanjem u darivanju, darovatelj ili primatelj mogu imati obostrane emocionalne koristi.
U osnovi je darivanje način na koji možemo izraziti zahvalnost onima koji su nam na neki način važni ili izraziti naklonost i iskrene osjećaje prema ljudima do kojih nam je jako stalo. To može biti član obitelji, supružnik, kolega ili novi susjed. Bez obzira na odnos, darivanje je uvijek bilo ključni način iskazivanja zahvalnosti određenoj osobi. Omogućuje nam povezivanje s ljudima oko nas, stvarajući bliži odnos s onima u našem životu. U mogućnosti smo ojačati svoje veze s određenim ljudima i unaprijediti tradiciju darivanja.
Osim što primatelj dara prima nešto značajno, čin darivanja ispunjava nas osjećajima topline i blagostanja. Dokazano je da se od darivanja drugima mogu postići fantastične emocionalne koristi. Studije su pokazale da se ljudi osjećaju sretnima kad su u stanju dati nešto posebno voljenoj osobi. Osoba koja prima poklon također sretna kad vide da se voljena osoba potrudila da im pokloni nešto posebno. Darivanje je također promišljen način na koji možemo prenijeti svoje osjećaje kada ne možemo pronaći prave riječi.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva tijekom navigacije web stranicom. Od toga se kolačići koji su kategorizirani po potrebi pohranjuju u vaš preglednik jer su neophodni za rad osnovnih funkcija web mjesta. Također koristimo kolačiće trećih strana koji nam pomažu analizirati i razumjeti kako koristite ovu web stranicu. Ovi će se kolačići pohraniti u vaš preglednik samo uz vaš pristanak. Također imate mogućnost odjave od ovih kolačića. Ali isključivanje nekih od ovih kolačića može utjecati na vaše iskustvo pregledavanja.
Nužni kolačići nužni su za pravilno funkcioniranje web stranice. Ova kategorija uključuje samo kolačiće koji osiguravaju osnovne funkcionalnosti i sigurnosne značajke web mjesta. Ovi kolačići ne pohranjuju nikakve osobne podatke.
Svi kolačići koji možda nisu posebno potrebni za funkcioniranje web stranice i koji se posebno koriste za prikupljanje osobnih podataka korisnika putem analitike, oglasa i drugog ugrađenog sadržaja nazivaju se neobaveznim kolačićima.
Darivanje kroz povijest
Darivanje kao jedna od najstarijih ljudskih tradicija
Povijest darivanja apsolutno je fascinantna. Darivanje je tradicija koja postoji od samog postanka ljudske vrste. To može biti simbol zahvalnosti, simbol ljubavi i naklonosti ili jednostavno simbol statusa. Darivanje je možda jedan od najduljih svjetskih rituala ili tradicije. Ljudi vole darovati jedni druge kako bi izrazili zahvalnost ili ljubav jedni prema drugima.
Darivanje je tako prirodan dio svake posebne prilike i iskustvo je u kojem sudjeluju sve kulture širom svijeta. Iako ste možda puno razmišljali o poklonu koji kupujete, osobi do koje vam je stalo, možda niste mislili o tome zašto uopće darujemo. Ako ste znatiželjni, ova će vas priča provesti kroz povijest darivanja, pokazujući kako se kretalo u različitim razdobljima i kulturama!
Davanje i značenje iza poklona sigurno se mijenjalo tijekom godina. Iako je darivanje zajedničko svim civilizacijama, razlozi darivanja, kao i priroda darova, različiti su se za različite kulture.
Iako često mislimo da se darivanje odnosi samo na davanje nečega posebnog osobi do koje nam je stalo. Također možemo primijetiti da se darivanje odnosi i na darivatelja. Pojedinci iz određenih kultura daruju da bi utvrdili vlastito bogatstvo , moć i dominacija. Ova vremenska crta prikazuje neke od različitih civilizacija, pokazujući kako se darivanje doživljavalo u različitim povijesnim razdobljima. Svaka kultura ima vrlo zanimljiv i jedinstven odnos prema umijeću darivanja.
Darivanje kroz povijest
Primitivne civilizacije
Drevna tradicija darivanja može se pratiti još od špiljskih ljudi. Bio je važan dio njihovih zajednica, posebno za uspostavljanje dominacije, poštovanje i zasnivanje obitelji. Vođe plemena često bi darivali osobu koja je postigla nešto veliko za svoje pleme. To im je pomoglo da pokažu svoju zahvalnost prema pojedincu i nagrađuju ih za postignuća!
S druge strane, obični špiljski ljudi često su darivali da pokažu svoju dominaciju i naklonost. Čin uručenja dara drugoj osobi simbolizirao je sposobnost pećinskog čovjeka da izdržava i osigurava obitelj, čineći taj postupak vrlo privlačnim za žene. Također je natjeralo druge pećinske ljude da ih poštuju, jer je njihovo darivanje sugeriralo uspjeh i moć.
Tipični darovi davani među špiljskim ljudima bili su zubi i kamenje, koji su u to vrijeme bili klasificirani kao uspomena. Ti su darovi bili široko cijenjeni jer su mogli biti urezani u nešto posebno za primatelja. Stavljali su se na ogrlice ili neke druge oblike dodatne opreme. Tako su se mogli ponosno pokazivati svima u plemenu!
Drevni Egipćani
Starim Egipćanima možemo zahvaliti na tradiciji poklona za rođendan. Dan krunidbe faraona smatrao se važnijim od njihovog stvarnog dana rođenja. To je dovelo do toga da im ovaj dan postane rođendan. To je zato što je to bio dan kada se smatralo da su se transformirali u Bogove i započeli novi život. Faraonima je poklonjeno mnoštvo posebnih darova za uspomenu na ovaj dan.
Pokloni poput nakita i raznih usjeva, zajedno s ceremonijama i gozbama. Drevni Egipćani također su zakopali puno darova s pokojnicima. Vjerovali su da će im posebni darovi pomoći u njihovom prelasku u zagrobni život. Bogati Egipćani obično su se pokapali sa složenijim darovima, dok bi obični Egipćani dobivali više svakodnevnih predmeta, poput zdjela i hrane.
Drevna Grčka
Religija je imala velik utjecaj na prirodu darivanja u Staroj Grčkoj. Grci su vjerovali da će zli duhovi doći progoniti voljenu osobu na njihov rođendan. Zato bi ih posjećivali kako bi donijeli dobre želje i darove kako bi spriječili da se ti duhovi pojave. Zanimljivo je da se također iz toga pojavila tradicija puhanja svijeća. Grci bi iskoristili svoju želju i čin puhanja svijeće kako bi poslali poruku Bogovima da zaštite voljenu osobu na njen rođendan.
U drevnoj je Grčkoj bio običaj da putnike koji dolaze u njihov dom dočekaju s poklonima. To je zbog vjerovanja da su to zapravo prerušeni bogovi. Darivani su za pokazivanje osjećaja i izgradnju odnosa, kao i za pružanje pomoći i gostoprimstva. Jedno od najsvečanijih običaja širom svijeta su rođendani. Slave se u svakoj kulturi, a danas je prilično teško zamisliti rođendane bez poklona. Vjeruje se da je ovaj jedinstveni oblik izražavanja proizašao iz vjerskih običaja u drevnoj Grčkoj. Tako da se na sjajnim modernim rođendanskim zabavama možemo zahvaliti drevnim Grcima.
Drevni Rim
Carevi starog Rima definitivno su bili upoznati s primanjem darova. Bila im je tradicija da tijekom festivala Saturnalia dobivaju razne poklone kao pravila Carstva. Festival je imao za cilj počastiti boga Saturna i održan je 17. prosinca, a nastavio se kasnije do 23. prosinca. Carevi bi često dobivali žetone za sreću, smokve, medene kolače, datulje i još mnogo toga.
Dan razmjene darova bio je poznat kao Sigillaria i odvijao se 19. prosinca. Rimljani su razmjenjivali skromnije predmete, poput svijeća, sezonskih figurica i poklona koji su dizajnirani da zabave ili prestraše ostale goste. Neki su šefovi svojim klijentima ili zaposlenicima često davali napojnicu poznatu kao ‘sigillarcium’ kako bi im pomogli u kupnji darova.
Za razliku od mnogih kultnijih festivala koji su se održavali u Rimskom carstvu, Saturnalije su se krajem kalendarske godine široko proslavljale na svim teritorijima Rima. To je bio vrlo voljeni festival zahvaljujući svojoj bezbrižnoj atmosferi, izdašnom darivanju i raskošnim zabavama. Ljudi su zbog toga bili manje skloni odreći se njegove popularne tradicije.
Kako se kršćanstvo širilo u rimskim zemljama, darivanje se događalo sve više i više na Novu Godinu. To se opet promijenilo oko 336. godine kada je utvrđeno da se Isusov rođendan dogodio 25. prosinca.Od tada je nastalo božićno darivanje zajedno s pričom o trojici mudraca koji daruju Djetešca Isusa. Koncept darivanja ubrzo se proširio izvan Starog Rima u druge kršćanske zemlje, u nekim od tih zemalja darivanje se vršilo rano u došašće, oko 5. ili 6. prosinca.
Darivanje u Srednjem Vijeku
Tijekom srednjeg vijeka vrijedni pokloni često su se temeljili na hrani i trebali su biti simbol moći. Ako su ljudi željeli dobiti političku ili vjersku uslugu ili jednostavno pokazati svoju odanost institucijama, darivanje je zasigurno bio put prema naprijed. Knjige i rukopisi također su bili dobro prihvaćeni pokloni. U to vrijeme su se skupo izrađivali i pokazivali predanost primatelju darova. U srednjem vijeku također se povećao broj romantičnih poklona koje su muškarci davali ženama.
Muškarci su također izvodili ljubavne pjesme ženama kako bi osvojili njihovu naklonost ili im poklanjali personalizirane poklone. Posebno čudan bio je čin ušivanja vlastite kose u odjeću za voljenu osobu.
Još jedna neobična, ali česta vrsta poklona tijekom srednjeg vijeka bio je miraz. Miraz je bio poklon novca, imovine, stoke ili drugih vrijednosti koje je čovjek dao ocu svoje voljene osobe, u zamjenu za udaju njegove kćeri. Ovaj je dar bio uobičajena uljudnost u srednjem vijeku.
Darivanje prema različitim kulturama
Unatoč brojnim razlikama u darivanju između kultura širom svijeta, sličnosti i dalje prevladavaju jer su ciljevi jedan te isti. To je širenje sreće i radosti, jačanje društvenih veza i očuvanje i jačanje tradicije. Bez obzira gdje se nalazili, tradiciju koju slijedite ili koja je prigoda, važan je dobronamjerni, pravi dar koji usrećuje vaše najmilije.
Indijanska kultura
Gozba za darivanje, nazvana “Potlatch”, prakticirala se u indijanskoj kulturi tisućama godina. Bio je dio mnogih različitih prilika, poput rođenja, smrti i vjenčanja, a pažnja je uvijek bila usmjerena na darovatelja, a ne na primatelja
Ceremonija je imala za cilj potvrditi status darivatelja, a darivanje skupih darova znak je njihovog bogatstva i moći. Što bi poklon bio skuplji, to bi se pojedinac vidio imućniji i moćniji. Ovo je darivanje bilo jako važno za društvene hijerarhije u indijanskim civilizacijama.
Aljaska
Nakon što su se ekipe za lov na kitove na Aljasci vratile iz lova, postala je tradicija da svoj najveći dio ulova daruju ostalim članovima plemena. To je pomoglo posadi da stekne poštovanje ostalih članova plemena, pokazujući svoju sposobnost pružanja i brige za druge prije sebe. Ovo je još jedan primjer kako je darivanje često pomagalo predstaviti darivatelja u pozitivnom svjetlu kako bi steklo poštovanje drugih.
Darivanje u Kini
Bez sumnje, najveći događaj u Kini svake godine je kineska Nova Godina. Za razliku od naših noćnih proslava od 31. prosinca do 1. siječnja, kineska Nova godina traje gotovo dva tjedna.U Kini za ovu prigodu postoji važna tradicija darivanja. Svi pokloni moraju biti zamotani u crveni papir za zamatanje ili omotnice. Poznato je da crvena boja predstavlja bogatstvo i prosperitet. To pokazuje da želite sreću voljenima kojima darujete i svima predstavlja novu nadu. Treba izbjegavati plavu, crnu i bijelu boju, jer one predstavljaju smrt i sprovode. Zanimljivo je da je to isto s brojem 4. Ako je, na primjer, netko davao novac na poklon, ne bi mu smio dati iznos s brojem 4.
Italija
Italija ima posebno neobičnu tradiciju poklona za vjenčanja. Svatovi kupuju dijelove mladoženjine kravate koja je bila izrezana na puno različitih dijelova. Novac ide mladencima kao simbol započinjanja novog zajedničkog života. To je ustvari kao nekakva financijska pomoć dok počinju život kao bračni par. Gosti bi potom kravate zadržali kao uspomenu na ovaj poseban dan.
Japan
Djeca koja u Japanu imaju 3, 5 ili 7 godina imaju posebno sreću na svojim rođendanima. Prije mnogo godina, mnoga djeca u Japanu preminula bi prije dostizanja ovih dobi. Zbog toga je postala tradicija dvostruko slaviti rođendan kada djeca napune 3, 5 ili 7 godina. Osim što bi slavili svoj stvarni rođendan, djeca ove dobi posjetila bi svetište i dobivala slatkiše od svećenika, što znači da dva puta u jednoj godini obilježavaju svoje rođendane!
Darivanje je u Japanu vrlo važno. Japanci visoko cijene prezentaciju, a ne samo sadržaj, pa darove treba lijepo zamotati. Popularno slavlje u Japanu je festival nazvan ‘sedam-pet-tri’. Ono se održava svake godine kada japansku djecu u dobi od 3, 5 i 7 godina. Djecu vode u svetište, a svećenik im zatim da posebne slatkiše.
Indija
Diwali je indijski festival svjetlosti koji se održava tijekom 5 dana i obilježava se svake godine. Kao najvažniji godišnji festival u zemlji, ljudi slave trijumf dobra nad zlom i razmjenjuju darove s obitelji i prijateljima 4. dana. Uobičajeni pokloni za darivanje i primanje ovom posebnom prigodom su tradicionalni indijski slatkiši.
Rusija
Uvijek ćete željeti biti pozvani na rođendan u Rusiji. Svi koji nazoče dječjoj rođendanskoj zabavi u Rusiji tradicionalno dobivaju poklon, a ne samo slavljenik. U ovoj ruskoj tradiciji pokloni se vješaju s konopa za odjeću i svako dijete redom uzima poklon s konopa i nosi ga kući. Jako lijepa tradicija zbog koje se svako dijete osjeća dobrodošlim i uključenim.
Darivanje na Bliskom Istoku
Čin darivanja vrlo je važan u arapskoj kulturi i odvija se u svakodnevnom životu, a ne samo za posebne prigode. Biti gostoljubiv i ljubazan jako je vezano za arapsku kulturu. Čak i ako obitelj nije dobro upoznata sa svojim susjedom, tradicija je da se razmjena darova odvija u svakoj vjerskoj prigodi. Obitelji će čak darivati ako ih jednostavno pozovu u tuđi dom. To pokazuje da je darivanje vrlo važno kao uobičajeni običaji za održavanje odnosa sa svima oko vas, uključujući obitelj i one koje ne poznajete previše dobro.
Bliski Istok je prepun proslava tijekom cijele godine, a darivanje je u većini prilika često među prijateljima, obitelji i kolegama. Arapi su poznati po gostoljubivosti, uljudnosti i prijateljskoj naravi. Zbog toga je pridržavanje njihovih tradicija darivanja važan dio njihove kulture. Arapima je to čin koji okuplja ljude i odražava njihovu milost i velikodušnost, kao i dobre želje za druge. Prilike, uključujući rođendane, brakove i novorođenčad te vjerske prigode, uključujući Ramazan, Bajram i rođenje proroka, slave se s obitelji i prijateljima. Pokloni se također razmjenjuju sa susjedima, bez obzira koliko ih dobro poznajete ili ne znate. Za vrijeme vjerskih blagdana poput Bajrama, susjedi jedni drugima šalju meso i lokalne slatkiše.
Štoviše, u arapskom svijetu daruju se ono što bi se moglo činiti normalnom pojavom koja ne zahtijeva poklon u drugim kulturama, poput jednostavnog posjeta nekome u njihovom domu. Velikodušnost se proteže do te mjere da ćete, ako pokažete zanimanje za predmet koji imaju u svom domu, najvjerojatnije otići s njim.
Osim njihove velikodušne prirode, ono što njeguje atmosferu slavljenja i darivanja u arapskom svijetu jest činjenica da imaju velike šire obitelji s jakim vezama.
Nem ničeg poput samostalnog slavlja ili samo nekolicine bliskih prijatelja. U zemljama poput UAE praktički je nemoguće imati malo vjenčanje sa samo 100-200 ljudi. Ako se sprema velika prilika, budite sigurni da će cijela šira obitelj i bliski prijatelji biti pozvani na veliku gozbu na kojoj su darovi uobičajeni. Razrađeni i skuplji pokloni dani od jedne obitelji drugoj ne smatraju se nepristojnim ili neprikladnim, oni predstavljaju blizinu, poštovanje i uvažavanje.
Najpoznatiji pokloni na svijetu
Najveći poklon u povijesti
Tradicija darivanja među pojedincima neprestano je rasla u Europi. Tako je to postalo uobičajeno kao izraz prijateljstva, dobrosusjedstva i mira među narodima. Vjerojatno najveći dar u povijesti, Francuska je Sjedinjenim Državama poklonila Kip slobode na 100. obljetnicu Deklaracije neovisnosti.
Kada je američki građanski rat završio 1865. godine, Edouard de Laboulaye, francuski povjesničar, predložio je da Francuska izgradi kip kao poklon Sjedinjenim Državama u znak uspjeha nacije u stvaranju demokratske države.
Kip je trebao djelovati kao simbol prijateljstva između Francuske i Sjedinjenih Država. Poklon je predstavljao želju Francuske da izgradi dugotrajan odnos s Amerikom. Ovakva vrsta darivanja bio je način uspostavljanja odnosa između dviju nacija. Cilj tog darivanja je da se pokaže da dvije zemlje dijele iste ideale i da bi trebale biti saveznice u godinama koje dolaze.
Najskuplji poklon u povijesti
U blizini indijskog grada Agre nalazi se bijeli mramorni mauzolej koji je sagradio mogulski car Shah Jahan (vladao 1628. – 1658.) za svoju omiljenu suprugu Mumtaz Mahal, to je naravno, Taj Mahal. U njegovoj je izgradnji bilo angažirano oko 20 000 obrtnika. U današnjem smislu, sa sigurnošću se može reći da je – neprocjenjivo.
Najpoznatiji (ne) poklon u povijesti
Nakon desetogodišnje opsade grada Troje od strane Grka, Grci su sagradili drvenog konja i ostavili ga pred vratima Troje. Grčka vojska je otplovila. Ali samo naoko. Svejedno, u to je vrijeme bio običaj da poraženi general preda svog konja. Trojancima se može oprostiti što su mislili da je to neki oblik dara koji prati “predaju”. Ostalo je povijest. Pazite se trojanskog konja!
Darivanje i najveći događaj Božić
Božić. U moderno doba vjeruje se da je tradicija poklona za Božić započela darovima Tri mudraca (koji su bili blagoslov za Život Malog Isusa). No povijest govori drugu priču. Darivanje za Božić više je priča o ekonomskom razvoju i industrijalizaciji, nego o rastu vjerske tradicije. Tek pojavom jeftinije proizvodnje krajem 19. stoljeća, roba se mogla lako i povoljno dobiti za poklone u posebnim prigodama. Tradicija darivanja na Božić proizlazi iz vjerske priče o Božiću. Darivanje je podsjetnik na poklone koje su Tri mudraca darovala Isusu kad se rodio, a koji su poprimili oblik zlata, tamjana i smirne. Ideja darivanja također se odnosila na to da nam Bog daruje kada je donio Isusa na svijet.
Poput mnogih popularnih božićnih tradicija, ljudi su vrlo dugo razmjenjivali darove. Iako se trendovi i ukusi u darovima mogu mijenjati, gesta stjecanja, pripremanja i darivanja nečega što je vrijedno za prijatelje i obitelj ostaju iste. Danas darivanje predstavlja središnji dio božićnog dana, a mnoge obitelji posvećuju puno vremena običajima. Za djecu, ali i neke odrasle, dobivanje poklona često je vrhunac Božića.
Darivanje je tako široko proslavljeni događaj u zapadnom svijetu da su oko njega izrasle goleme industrije. Milijarde funti, eura i dolara troše se svake godine u stvaranju, marketingu i distribuciji proizvoda koje ljudi mogu kupiti jedni drugima.
Darivanje i psihologija
Da bismo istinski razumjeli povijest darivanja, trebali bismo sagledati značenje darivanja i zašto smatramo da je darivanje važan dio svakog odnosa. Kao što svi znamo, darivanje je postalo presudan dio održavanja i jačanja odnosa s ljudima oko nas. To ponekad daje darivanju prilično pritiskujući zadatak, ali praćen fantastičnim osjećajem nagrade. Iako se priroda darivanja tijekom godina mijenjala i može se razlikovati među kulturama, razlozi zašto ljudi daruju ostali su gotovo isti. Psihologija darivanja apsolutno je fascinantna i pomaže nam da shvatimo kako sudjelovanjem u darivanju, darovatelj ili primatelj mogu imati obostrane emocionalne koristi.
U osnovi je darivanje način na koji možemo izraziti zahvalnost onima koji su nam na neki način važni ili izraziti naklonost i iskrene osjećaje prema ljudima do kojih nam je jako stalo. To može biti član obitelji, supružnik, kolega ili novi susjed. Bez obzira na odnos, darivanje je uvijek bilo ključni način iskazivanja zahvalnosti određenoj osobi. Omogućuje nam povezivanje s ljudima oko nas, stvarajući bliži odnos s onima u našem životu. U mogućnosti smo ojačati svoje veze s određenim ljudima i unaprijediti tradiciju darivanja.
Osim što primatelj dara prima nešto značajno, čin darivanja ispunjava nas osjećajima topline i blagostanja. Dokazano je da se od darivanja drugima mogu postići fantastične emocionalne koristi. Studije su pokazale da se ljudi osjećaju sretnima kad su u stanju dati nešto posebno voljenoj osobi. Osoba koja prima poklon također sretna kad vide da se voljena osoba potrudila da im pokloni nešto posebno. Darivanje je također promišljen način na koji možemo prenijeti svoje osjećaje kada ne možemo pronaći prave riječi.
Izvori:
https://www.inthebook.com/en-us/blog/history-of-gift-giving/
https://www.activitysuperstore.com/occasions/psychology-of-gift-giving
Posjetite nas na Facebooku